فرسس مش أجينست/ د. ماهر حبيب

تررن تررن
مرسى : ألو
أوباما: السلام عليكم
مرسى: مين معايا
أوباما : أنا حسين يا أونكل
مرسى : حسين مين ؟بتاع أكتب يا حسين
أوباما : أنا بركة حسين شيخ البيت الأبيض
مرسى: أهلا يا عمنا بقى برضه يصح إنك تقولى يا أونكل
أوباما : ما هو أصل إللى يسمع كلامى ويمشى لى مصالحى يبقى زى جوز أمى أقول له يا عمى
مرسى: خير يا ريس
أوباما: أنا بأكلمك دلوقتى علشان الجماعة بتوع المعارضة يعرفوا العلاقة إللى بينى وبينك فيلموا الدور شوية ويخشوا الإنتخابات وبكده أبقى عملت لك أكبر معروف بإنى أخلى الإنتخابات شرعية وإنت بقى تدوس فيهم بعد كده وكله بالديموقراطية وفى نفس الوقت أقول كلمتين حمضانين من فصيلة أصل إحنا بنرعى العملية الديموقراطية والإسطوانة المشروخة دى علشان بس نتوه الناس بتوعكم.
مرسى: قصدك كلمتين حمضانين والا حمدين هاهاها
أوباما: ماشى يحق لك تهذر ما هو إللى يعمل كل ده فى شعبه وهو لسه رئيس مستجد يبقى قلبه ميت ده إنت عملت مصايب أكتر من إللى عملها مبارك وبن على فى 60 سنة فى 8 شهور بس بصراحة عينى عليك باردة
مرسى : خمسة وخميسة ما هو كله ببركة تطنيشك يا بركة
أوباما : ما هو أنا لو معملتش نفسى مش شايف ولا سامع الطبخة كلها حا تبوظ وبعد ما صدقنا وركبنا الإخوان على نفس المصريين لو أنا ضغطت عليك زى مبارك كنتوا حا تروحوا كلكم فى شربة مية وأنا ما يخلصنيش إنكم بعد ما تعملوا الخلافة الإخوانية فى عهدى أطلع نص كم وترجعوا السجون تانى
مرسى : وأنا برقبتى يا ريس حسين إدينى بس إنت الأمان وحا تشوف منى أحلى شغل هو أنت من ساعة ما طلبت منى إنى أبعد حماس عن إسرائيل فيه ظلطة واحدة إتنطرت بالغلط من غزة ده أنا عندى سينا بقت خربانة وإخوان حماس والجهاد والقاعدة مبهدلين الدنيا عندى لكن عند إسرائيل كله تمام مش هو ده برضه إتفاقنا.
أوباما: أه ما هو ده الإتفاق سكتوا حماس وإنت وحماس والنهضة حا تبقوا فى التمام يقتلوا بلعيد تلبس المصريين طرح تولعوا فى شعوبكم أنا لا أرى لا أسمع لا أتكلم
مرسى: ما هو رضاك علينا ده جميل مش حا انساه لا أنا ولا حتى بتوع القاعدة ده بفضلك يا راجل رجعوا لمصر بشلل الأطفال وبيدعوا لك ربنا يديك فترتين كمان
أوباما: ما ينفعش ولو إنى كان نفسى الغريانى بتاعك ييجى يعملى دستور أمريكانى على ذوقك
مرسى أشر إنت بس وبكرة هو وأم أيمن وكل اللجنة يسلقوا لك دستور يخليك رئيس أمريكا مدى الحياة بس أنا عاوز منك خدمة
أوباما : أيه تانى
مرسى: أنا مش عارف مشيتوا الحاجة كلينتون ليه ده إحنا كنا مسيطرين عليها أخر سيطرة وأنا متوغوش من ناحية كيرى أحسن يقلب على وأنا مش عاوز وجع دماغ أنا عاوز أحطه فى عبى زى العزيزة كلينتون
أوباما: ما تخافش أنا حا أفهم باترسون إنها تبعت له تقارير تخليه يبقى معاك أجدع من كلينتون كمان
مرسى: أصل أنا من تجربتى مع كلينتون ورئيسة وزراء أستراليا ممتعة للغاية
أوباما: يعنى ما جيبتش سيرة ميركل
مرسى: ده ناشفة قوى إديتنى الوش الخشب وخليتنى مستعجل عاوز أمشى وقعدت أبص فى الساعة ومن كتر لخبطتى نسيت الكلمتين الإنجليزى إللى كنت حا أتمنظر بيهم على إللى قاعدين فعكيت الدنيا بفرسس وأجينست وحكاية الدرنك دى
أوباما: خلى بالك يا أبو الأمراس من الحاجات الصغيرة دى الإتكيت برضه مهم وعموما  أنا حا أقفل معاك ومش حا أوصيك على الخلافة الإخوانية وأنا حا أقدم على كارت عضوية عندكم فى الإخوان علشان أنا سنتننضن للإخوان
مرسى : إنجليزى ده يا حسين
أوباما :لا ده عربى مكسر يا بتاع مدرسة المشاغبين
مرسى أحبك إنت يا مخربش
أوباما: وأنا كمان يامرسى يا بتاع فرسس مش أجينيست

CONVERSATION

0 comments: